دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ معاون فرهنگی فاطمه‌الزهرا(س) تنکابن با بیان این که یکی از پایه‌های مهم اقتصادی و فرهنگی کشور جوانی جمعیت است، گفت: وظیفه طلاب تبیین و تبلیغ فرزندآوری و افزایش جمعیت است.

خانم خاطره لاکتراشی، معاون فرهنگی فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) تنکابن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، از برگزاری کرسی آزاداندیشی در جمع طلاب این مدرسه با موضوع «نقش خواص در فرهنگ سازی افزایش جمعیت» با حضور حجت الاسلام سید حمید مطهری؛ سامره داجلری به عنوان منتقد، در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) تنکابن خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه افزایش جمعیت در اسلام یک اصل اساسی برای ادامه نسل بشریت محسوب می‌شود و درآیات و روایات هم بر آن تاکید شده، این سوال مطرح است که اگر عدم تمایل زوجین به فرزند آوری بخاطر مشکلات اقتصادی است چرا ما شاهد تک فرزندی یا عدم وجود فرزند در خانواده های متمول و مرفه در جامعه هستیم؛ همچنین نقش خواص و برخی جریانات در تبلیغات گسترده در سال‌های اخیر مبنی بر فرزند کمتر زندگی بهتر سبب کاهش میل افراد به فرزندآوری شد و لذا باید به دنبال نقش طلاب و روحانیون در این زمینه بود.

وی ادامه داد: مسأله‌ فرزندآوری از زمان خلقت حضرت آدم(علیه السلام) تاکنون وجود داشته و خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید، از جنس خودتان برایتان زوج‌هایی قرار دادیم و خداوند تضمین کننده روزی برای همه موجودات عالم است؛ لذا نباید افراد از ترس نداشتن و یا کمبود امکانات خود را از داشتن فرزند محروم کنند؛ اهل بیت(علیهم السلام) نیز در احادیث و روایات فراوانی مساله فرزندآوری و آثار و برکات داشتن فرزند را مطرح کرده‌اند و حتی نسبت به فرزندان سقط شده هم حرفی برای گفتن دارند، به این دلیل که وجود فرزند مایه آرامش، رشد و تعالی خانواده می‌شود.

خانم لاکتراشی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از سال ۹۱ بصورت ویژه به مساله جمیعت و فرزندآوری ورود پیدا کردند و در سال‌های اخیر نیز تاکید فراوانی در جلسات خصوصی و عمومی به مردم و مسئولان داشتند تا کشور در تله جمعیتی قرار نگیرد.

وی افزود: پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)، خواص جامعه را چهار گروه سلاطین، علما، عبادت کنندگان و تجار نام می‌برد؛ رهبر انقلاب نیز در نکته‌ای ظریف، خواص یعنی کسانی که اهل منبر، اهل تبلیغ و تریبون دارند و نسبت به مباحث آگاهی بیشتری دارند را مخاطب قرار می‌دهند تا در زمینه افزایش جمعیت و جوانی جمعیت ورود پیدا کنند.

مدرس حوزه تاکید کرد: یکی از دلایلی که خانواده‌ها مشتاق به فرزندآوری نیستند، ترویج تفکر و نگرش فرزند کمتر زندگی بهتر است که هنوز در برخی افراد وجود دارد، یا افراد به زندگی مجردی تمایل دارند تا زیربار مسئولیت نروند؛ همچنین بالا رفتن سن ازدواج، آسایش طلبی افراد، تجمل گرایی و ترس از آینده، شغل، مسکن و ... باعث شد جامعه به سمت تک فرزندی تمایل پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه طلاب، تبیین و تبلیغ فرزندآوری و افزایش جمعیت است، زیرا یکی از پایه‌های مهم اقتصادی و فرهنگی کشور جوانی جمعیت است؛ دشمنان با تمام توان و سیاست در این زمینه فعالیت می‌کنند تا کشور را به سمت پیری جمعیت بکشانند، ما نیز باید با تمام امکانات در این زمینه فعالیت کنیم.

خانم لاکتراشی با اشاره به جمع بندی مباحث بیان کرد: یکی از آثار فرزندآوری، رشد و تعالی اعضای خانواده و فرزندان و مسولیت پذیری افراد است، هر چقدر انسان در کانون خانواده مسولیت پذیر باشد به همان نسبت در کانون جامعه نیز اثر پذیری بالایی دارد و طلاب نیز به‌عنوان بازوان انقلاب اسلامی و ‌رهبر باید دغدغه افزایش جمعیت وجوانی جمعیت را در بین مردم تبیین کنند.
انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha